Διαβαστε το αρθρο του
Ν. ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΥ( ΚΑΘΗΓΗΤΉ Νομικής ΑΠΘ
Πανεπιστήμιο: περιπτώσεις αντισυνταγματικού εξτρεμισμού:
για να αντιληφθειτε τι(αντισυνταγματικά) ΕΚΒΙΑΣΤΙΚΆ τεχνασματα χρησιμοποιει η Κυβερνώσα Δεξια για να παραδωσει την Ανωτατη παιδεια στα Ιδωτικά Κολλέγια ...
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ :
'' Αυτές τις μέρες έφτασε στα πανεπιστήμια της χώρας ένα έγγραφο του υπουργείου Παιδείας,1 που επισημαίνει ότι όλα τα μεταπτυχιακά τμήματα παντού στη χώρα πρέπει να παύσουν (από το 2009) και υποψήφιοι διδάκτορες να μη γίνονται δεκτοί (ήδη από τώρα), εφόσον τα αντίστοιχα τμήματα δεν έχουν προσαρμοστεί στις νέες προδιαγραφές μεταπτυχιακών και αξιολόγησης. Με πρόσφατη ρύθμιση μάλιστα προβλέφθηκε ότι η παύση αφορά και την πρόοδο διδακτορικών διατριβών που ήδη διεξάγονται, εφόσον δεν έφτασαν σε στάδιο εξέτασης.2Οι συνέπειες αυτής της «μεταρρύθμισης» είναι σαφείς και ήδη παρούσες. Διακοπή τέλεια και πλήρης. Κλείσαμε. Εφόσον π.χ. κανένα από τα νομικά τμήματα της χώρας δεν υιοθετεί το θεσπισμένο μοντέλο αξιολόγησης, κανείς υποψήφιος διδάκτορας στην Ελλάδα δεν γίνεται δεκτός ή δεν προχωρεί. Αν θέλει να εκπονήσει διδακτορική διατριβή, ας πάει στην Αγγλία, στη Γερμανία, στη Ρουμανία, στην Αμερική. Από του χρόνου το ίδιο θα ισχύει και για τα μεταπτυχιακά. Ας σημειωθεί εν τω μεταξύ ότι η ζήτηση μεταπτυχιακής εκπαίδευσης διεθνώς και στο εσωτερικό έχει κορυφωθεί.Αφήνω προς το παρόν στην άκρη τις αντιρρήσεις των πανεπιστημιακών για το προωθούμενο (ήδη π.χ. βραχυκυκλωμένο στην Αγγλία3) νεοφιλελεύθερης έμπνευσης μοντέλο αξιολόγησης. Υποθέτω για λίγο ότι κακώς, κάκιστα, τα ελληνικά πανεπιστήμια δεν το προωθούν. Εχουν άραγε δυνατότητα ο νομοθέτης ή η κυβέρνηση να καταργήσουν, και μάλιστα σε κάποιους κλάδους εντελώς, την παραγωγή ειδικών και διδακτόρων από τα ελληνικά πανεπιστήμια; Η απάντηση είναι κατηγορηματική: όχι, το αποκλείει το ελληνικό Σύνταγμα.Κατά το άρθρο 16 του Συντάγματος η τέχνη, η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες, ενώ η ανάπτυξη και η προαγωγή τους αποτελεί υποχρέωση του κράτους. Ορίζεται, επίσης, ότι η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από αυτοδιοικούμενα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου.4 Αυτά στηρίζουν τη γνώμη ότι το κράτος μπορεί το πολύ, εφόσον κάποιο ελληνικό πανεπιστήμιο δεν συμμορφώνεται προς θεσπισμένες προδιαγραφές, να περιορίσει τη χρηματοδότησή του. Οχι, όμως, να τη διακόψει τελείως, ή να αποφασίσει και να διατάξει γενική παύση σημαντικών για το έθνος εκπαιδευτικών και ερευνητικών λειτουργιών.Ως εκ περισσού αναφέρω ότι η συνταγματική κατοχύρωση της ελευθερίας της επιστήμης σημαίνει ότι τα πανεπιστήμια μπορούν να έχουν δική τους επιστημονική γνώμη για τον τρόπο και τα κριτήρια αξιολόγησης της διδασκαλίας και της έρευνας, καθώς και για τη διάρθρωση των σπουδών.Οι «μεταρρυθμίσεις», επομένως, που απαγορεύουν, έστω λόγω μη εφαρμογής προδιαγραφών, ζωτικές λειτουργίες της ανώτατης εκπαίδευσης πρέπει άμεσα να ανακληθούν. Συνιστούν έναν αντισυνταγματικό εξτρεμισμό. Επιπλέον, αποπνέουν ένα είδος άνωθεν μηδενισμού: αποκαλύπτουν το μηδενικό ενδιαφέρον των αρμοδίων για την παύση εκπαιδευτικών λειτουργιών, αναγνωρισμένων και καταξιωμένων στην Ελλάδα και στην ευρωπαϊκή ακαδημαϊκή κοινότητα εδώ και πολλά χρόνια.
ΝΤΡΟΠΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου