Αναγνώστες

Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2008

Η Κουλτουρα της Δυσης



Η κουλτούρα της Δύσης
Ο δυτικός πολιτισμός δεν ανήκει σε κάποιους λαούς: είναι μια ανοιχτή πνευματική κοινότητα
ΦΙΛΙΠ ΝΕΜΟΤι είναι η Δύση;ΜΤΦΡ.: Δ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΠΕΝΝΥ ΜΕΓΓΟΥΛΗ, ΑΜΑΛΙΑ ΣΤΑΘΑΚΗ, ΙΩΑΝΝΑ ΧΟΝΔΡΟΥ, ΘΕΩΝΗ ΧΡΥΣΑΝΘΟΠΟΥΛΟΥΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΑ«ΕΣΤΙΑ», ΣΕΙΡΑ: ΕΣΤΙΑ ΙΔΕΩΝ, ΣΕΛ. 197


ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ - 28/11/2008


ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ:

Αλλά τι είναι η Δύση; Η απάντηση που δίνει ο Φιλίπ Νεμό, ιστορικός των ιδεών, χωρίς να αιφνιδιάζει για τη ριζική πρωτοτυπία της, παρουσιάζει, παρ' όλα αυτά, εξαιρετικό ενδιαφέρον για τρεις κυρίως λόγους. Ο πρώτος: γιατί αποφεύγει, όπως ο ίδιος επιχειρηματολογεί σχετικά, τις παγίδες της «ουσιοκρατίας».


Για τον Νεμό, η «Δύση» δεν είναι ένας λαός, αλλά ανοιχτή πνευματική «κοινότητα». Η Δύση δεν αντιστοιχεί σε βιολογική ή εθνοτική καταγωγή, αλλά συγκροτεί μια αξιακή και πολιτική κουλτούρα. Η Δύση δεν είναι, συνεπώς, «ιδιοκτησία» κανενός, αλλά μπορεί να γίνει εκουσίως κτήμα όλων.


Ο δεύτερος λόγος: τα συστατικά στοιχεία που, κατά τον Νεμό, συγκροτούν τη Δύση αρθρώνουν μεταξύ τους μια αλληλοτροφοδοτούμενη και δυναμική ενότητα και, άρα, δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται χωριστά.


Ετσι,

α) η επινόηση της πόλεως, της έννομης ελευθερίας, της επιστήμης και του σχολείου από την αρχαία Ελλάδα,

β) η επινόηση του δικαίου, της ατομικής ιδιοκτησίας, της έννοιας του προσώπου (ατόμου) και του ουμανισμού από τη Ρώμη,

γ) η ηθική και εσχατολογική επανάσταση της Βίβλου (η αγάπη και η δικαιοσύνη, το άνοιγμα στον γραμμικό ιστορικό χρόνο),

δ) η «παπική επανάσταση» που συνδύασε την ελληνική επιστήμη με το ρωμαϊκό δίκαιο, τέλος,

ε) η προώθηση της φιλελεύθερης πλουραλιστικής δημοκρατίας, όλα αυτά τα στοιχεία μαζί συγκρότησαν την ανοιχτή «ταυτότητα» της Δύσης.

Ο τρίτος, τέλος, λόγος έχει σχέση με την πρόταση που καταθέτει ο συγγραφέας σχετικά με την πολιτική μορφή που πρέπει να προσλάβει η Δύση.



............................................

. Εδώ, η κοινωνική τάξη εμφανίζεται να συγκροτείται «αυθόρμητα», μέσω του πλουραλισμού, ως «σύνθεση των ελεύθερων πρωτοβουλιών των ατόμων». Αυτός ο πλουραλισμός αποτιμάται, κατ' αρχάς, στον πνευματικό φιλελευθερισμό. Η αλήθεια προσεγγίζεται μέσω του κριτικού πλουραλισμού, ενώ, αντίθετα, η επίσημη κρατική αλήθεια καταπνίγει τις λοιπές όψεις της πραγματικότητας, επομένως, παρεμποδίζεται η διαδικασία προόδου των γνώσεων. Αυτός όμως ο φιλελευθερισμός, υπογραμμίζει ο συγγραφέας, δεν πρέπει να καταλήγει ούτε στον σκεπτικισμό ούτε στον αξιακό σχετικισμό.Στη συνέχεια, ο πλουραλισμός δίνει εύφορο έδαφος στη δημοκρατία. Η αποϊεροποίηση της εξουσίας, που προκύπτει από τη διάκριση κοσμικής και θρησκευτικής αρχής, έχει και αυτή την αφετηρία της στη Βίβλο. Εκεί τίθενται τα θεμέλια αυτού του χωρισμού, διά μέσου ενός καταμερισμού ρόλων: το κράτος πρέπει να ασχολείται με την επίγεια ζωή, οι προφήτες «προετοιμάζουν το μέλλον». Τέλος, ο οικονομικός φιλελευθερισμός συνιστά «ηθική επιλογή», αφού η σπάνη της αγοράς δεν θεραπεύεται με τις προσευχές και/ή τις κατάρες απόκοσμων μοναχών, αλλά μέσα από την οικονομία της αγοράς. Ακόμα και αν οι οικονομικοί δρώντες έχουν ως κίνητρο τον ιδιωτικό πλουτισμό, από τη στιγμή που παράγουν πλούτο, πετυχαίνουν καλύτερα τον στόχο της «οικονομικής ανάπτυξης» και, με τον τρόπο αυτό, εκπληρώνουν καλύτερα τον θεάρεστο σκοπό της δικαιοσύνης.

5 σχόλια:

Γιάννης είπε...

πολύ συγκινητικά όλα αυτά, ειδικά το πώς το ένα περιπλέκεται με το άλλο (στην τελευταία παράγραφο) και δίνουν ένα τέτοιο τέλειο αποτέλεσμα.
θα αρκούσε να πει αντί για 5, 3 πράγματα, αρχαία αθήνα, χριστιανισμός, ρώμη. αν και θα έπρεπε να βάλει και προτεσταντισμό/καθολικισμό.

ασφαλώς δεν υπάρχει κόπυράιτ στα πνευματικά επιτεύγματα και καθείς είναι ελεύθερος να τα επανεπεξεργάζεται όπως θέλει (κάτι τέτοιο έκανε η δύση). αλλά οι άλλοι πολιτισμοί δεν εμφανίστηκαν χτες, ώστε να μην έχουν άλλα πρότυπα ή να είναι αυτονόητη η εγκατάλειψή τους. γι' αυτό και είτε δε θέλουν είτε δεν μπορούν να γίνουν όλοι δυτικοί.
οι μη δυτικοί θέλουν μόνο να πάρουν τα όπλα και τις ανέσεις της δύσης, ενώ οι δυτικοί θέλουν μόνο να πάρουν ό,τι "εξωτικό" προσφέρουν οι μη δυτικοί.
είναι ή δείχνουν ότι είναι κι οι δυο κλειστές πνευματικές κοινότητες

Νοσφεράτος είπε...

Δυση και ανατολή -κατ' εμε- ειναι εννοιες που στηριζονται σε δυο αμοιβαιες Φανατσισωσεις .. Η ''Κουλτουρα ' της Δυσης -ως ενα βαθμό προυποθετει και μια - παραμορφωμενη - εικονα προβολή της Αναταολής .
Η ''Ανατολή '' (η Βαλκανια ) τηνενδοβαλλει και δημιουργει μια αυτοεικόνα και ουτω καθεξής σε μια ατλειωτη σειρά απο παραμορφωτικους καθρεφτες

και πίσωαπο αυτα -η μεγαλη φαντασιωση ή νοσταλγία -της ''οικουμενης ''...


Παντως η ''Δυση΄΄ σ μεγαλο βαθμός σχηματιστηκε μεσα απο προσωρινές ισορροπίες που ακολουθησαν μεγαλους πολέμους και εντασεις Π. Χ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ - ειρηνη βεστφαλίας - (ανεξισθρησκεια )..
Αν υπάρχει καποιο νεωτερικό στοιχειο ση Δυση αυτό ειναι του μονιμου ανταγωνισμου

Γιάννης είπε...

ασφαλώς η εικόνα που έχει το εγώ για τον εαυτό του εμπεριέχει μεγάλες "δόσεις" από την εικόνα που οι άλλοι έχουν για το εγώ (κάποτε ταυτίζεται σχεδόν με αυτήν). έτσι γίνεται και με την περίπτωση της ανατολής.
και δίχως έναν εχθρό η ταυτότητα δεν δομείται εύκολα. η μεσαιωνική δύση έπρεπε να αντιπαλαίψει τους άραβες, τους ούγγρους και σλάβους, τους βυζαντινούς και τους βίκινγκ. αναπόφευκτα μέσω της αντιπαλότητας υπήρξε όσμωση και διατήρηση μιας θολής εικόνας για σλάβους, άραβες, βυζαντινούς. το ίδιο έκαναν και οι άραβες/βυζαντινοί.
πίσω από κάθε μύθο όμως βρίσκεται μια αληθής εικόνα. η πρώτη εντύπωση πάντα μένει,εκτός αν συμφέροντα κοινά αντικαταστήσουν παλιές έχθρες και, άλλωστε, καθένας δρα σύμφωνα με το υπόβαθρό του.
επειδή η δύση είναι ο τωρινός κυρίαρχος, πάντα οι άλλοι θα την βλέπουν και με φόβο/μίσος και με θαυμασμό: χαρακτηριστικό γνώρισμα των ηττημένων.
ασφαλώς υπάρχει η νοσταλγία της οικουμένης, μόνο που στις διαφορετικές εκδοχές της αυτή έχει διαφορετικά μεγέθη και διαφορετικούς αφέντες.

ναι, απαρχή της σύγχρονης ευρώπης είναι η λήξη των θρησκευτικών πολέμων.

Ανώνυμος είπε...

Οταν η ζωή χτυπά την πόρτα του θεάτρου / ... η πιο βαθιά καταπίεση ασκείται όχι αποκλειστικά στα αστυνομικά τμήματα αλλά στις αστραφτερές αίθουσες που μονοπωλούν τον πολιτισμό...

http://www.enet.gr/online/online_fpage_text/id=71241380

Νοσφεράτος είπε...

ερημιτη δικιο εχεις

ΠΗΓΑΔΑΚΙΑ

ΠΗΓΑΔΑΚΙΑ  Οι νέοι ίσως δεν μπορούν να κατανοήσουν ότι αυτά που λέμε τώρα Άυλα στο facebook στη δεκαετία του 70 τα λέγαμε εν σώματι στα πηγ...