Αναγνώστες

Δευτέρα 27 Απριλίου 2020

Κορωνοιός και Μελαγχολία του Πέτρου Θεοδωρίδη

Κορωνοιός και Μελαγχολία 

του   Πέτρου Θεοδωρίδη


Κι έτσι βυθιστήκαμε σαν Νάρκισσοι στην Λίμνη της Πανδημίας, όπως στην ταινία Μελαγχολία του Τρίαρς , περπατώντας αργά και αμήχανα βουτηγμένοι σε μια κολλώδη αλλόκοτη θλίψη που μας καθηλώνει μας έλκει και μας ελκύει, ως ηδονή – οδύνη . θλίψη όχι για μας και τη ζωή μας αλλά για το είδος μας . στο Πένθος θρηνούμε για την απώλεια πολυαγαπημένου ενώ στην Μελαγχολία δεν ξέρουμε τι έχουμε χάσει ακριβώς .Εξάλλου το πένθος στρέφεται προς τα έξω προς το(ν) αγαπημένο άλλο που χάσαμε ενώ η μελαγχολία προς τον εαυτό . Να που βρισκόμαστε καθηλωμένοι στα σπίτια μας σε μια παγκόσμια εξατομικευμένη καραντίνα , κατάμονοι με τον εαυτό μας αντιμέτωποι με τον εαυτό μας και τον χαμένο χρόνο . ο χρόνος πια δεν ξεγελιέται , μέσα από το βουητό του κόσμου, μέσα από την καθησυχαστική παρουσία του πλήθους την ρουτίνα της καθημερινότητας , παραμένει εκεί ακίνητος σαν τον ελέφαντα καταμεσής του Δρόμου απειλητικός και πελώριος . σαν το Ασυνείδητο, χρόνος – Αυτό(Id).Και μας κοιτά. Αμειλικτος.
Η μελαγχολία της καραντίνας ανα -παράγει και ξεσκεπάζει το υπόκωφο άγχος . το άγχος διακρίνεται από το φόβο που αφορά σε μια συγκεκριμένη απειλή : στο άγχος η απειλή είναι διάχυτη, αόρατη, αφορά στα πάντα και στο τίποτε ,ελλοχεύει παντού. και κυρίως φωλιάζει στο Πλησίον μας . Στην εποχή μας η εντολή «αγάπα το Πλησίον σου» έχει μετατραπεί στην εντολή : κράτα το Πλησίον σου μακριά.
Ο Κορωνοιός επέφερε την αποξένωση με έναν αβάσταχτα κυριολεκτικό τρόπο : οι άλλοι γίνονται η κόλαση μας . Και στην εποχή μας οι αλλοι γινονται πια οι Κάθε άλλοι . Στην ταινια του Alejandro Amenábar’ the Others (2001) η Νικολ Κιτμαν ως μητέρα που ζει με τα δυο μικρά παιδιά της σε ένα στοιχειωμένο σπίτι στο Jersey Island ανακαλύπτει στο τέλος ότι ολοι οι οικείοι κι αυτή η ίδια είναι οι πραγματικοί ξένοι. Έτσι η καραντίνα μας έκανε να νιώσουμε αυτό που όντως είμαστε :ξένοι στην κοινωνία των ξένων: αυτό που ο Simmel αντιλαμβανόταν ως το χαρακτηριστικό του ξένου “ο οδοιπόρος που σήμερα έρχεται και αύριο φεύγει” στην εποχή μας τείνει να γίνει η κυρίαρχη μορφή ζωής : ως πλεονάζων πληθυσμός, ως υπεράριθμοι, ολοι είμαστε Νομάδες .
Ο Κορωνοιος μοιάζει με κάτι ανάλογο με την άσχημη μυρωδιά στην ταινία ” Παράσιτα” : Η αποφορά του Κακού . Αν στην εποχή του Μαρξ το φάντασμα του κομμουνισμού πλανάται πάνω από την Ευρώπη τωρα πλανάται μια μυρωδιά από θειάφι πάνω από τον κόσμο .γλιστράμε πολύ γρηγορά σε έναν νέο μεσαίωνα .Και ο ιός αυτός είναι σαν το κατά Λακάν Πραγματικό: γίνεται αντιληπτός μόνο από τα ίχνη του και τις επιπτώσεις του. Στο Τρούμαν Σώου της (νέο) φιλελεύθερης πραγματικότητας – «η φαντασίωση είναι η σκηνοθεσία του Πραγματικού» έλεγε ο Λακάν – ο Κορωνοιός εισέβαλε σιωπηλά σαν το Λακανικό Πραγματικό, ως κάτι που δεν υφίσταται χειροπιαστά ,και υλικά, που συμπεραίνουμε την ύπαρξη του από τις επιπτώσεις του ,μια μαύρη τρύπα , σαν το μηδέν . Σκεφτείτε το μηδέν ως τρύπα μέσα σε ένα δακτυλίδι : Δεν είναι, είναι ένα κενό , όμως χωρίς την τρύπα στη μέση δεν θα υπήρχε το δαχτυλίδι . Έτσι και το πραγματικό καμπυλώνει , διαπερνά την πραγματικότητα μας, υφίσταται από κάτω,. Όμως δεν Είναι. Σαν τον Κορωνοιό. Δεν τον βλέπουμε, μας διαπερνά, μάς τρυπά. Και επιδρά στην οικονομία μας , τη σκέψη τα συναισθήματα μας την κοινωνία μας ως ρευστή αγωνία ως μια  τερατώδης εμπλοκή  , ένα παγκόσμιο βραχυκύκλωμα    του «τούρμπο –καπιταλισμού» στον οποίο είμαστε ολοι μας παγιδευμένοι.
Πέτρος Θεοδωρίδης ,

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΠΗΓΑΔΑΚΙΑ

ΠΗΓΑΔΑΚΙΑ  Οι νέοι ίσως δεν μπορούν να κατανοήσουν ότι αυτά που λέμε τώρα Άυλα στο facebook στη δεκαετία του 70 τα λέγαμε εν σώματι στα πηγ...